“Sales kan niet verkopen wat wij maken” zeggen marketeers. En verkoop zegt: “wat doen ze nu bij marketing eigenlijk”. Herkenbaar? Klikt het niet intern, verwacht dan ook niet dat je een optimale klik met je klanten hebt. Om de ‘klik’ tussen marketing en verkoop te verbeteren, passen wij 5 klikversnellers toe:

  1. Samen proposities ontwikkelen en uitwerken op agile werkwijze
  2. Samen plannen maken
  3. Dezelfde targets en KPI’s gebruiken en aan elkaar rapporteren
  4. Samen eens zijn over de content en marktbenadering
  5. Samen naar klanten gaan

Het klinkt simpel, maar onze ervaring is dat het niet makkelijk is. Het vergt veel discipline, open staan voor elkaars vak en leiderschap die durft los te laten en de verantwoordelijkheid in agile teams legt. Klikt het intern, dan heb je ook een betere klantklik.

Dit traject is een co-creatie tussen BI, marketing en de business. Overleg alle resultaten met elkaar. Bekijk en maak keuzes voor het benaderen van de markt. Bepaal de juiste content en werk dat uit.

Met goede argumenten en ook nog de juiste inhoudelijke boodschappen (content) ga je online en offline je klanten benaderen en bouw je opnieuw aan een goede relatie. Begin niet met zenden en verkopen, begin met luisteren en check of je aannames uit de data analyse kloppen. Zoek verbinding en zoek samen met de klant naar aanknopingspunten. In goede content staat de behoeften van je klant voorop. Gebruik hun woorden die hun hart raakt om een klik te maken. Alleen dan help je hun, en doen ze in de toekomst meer met jou. Eerst geven en dan nemen.